Det första tandläkarbesöket

I Sverige har vi en mycket god och välfungerande tandvård – speciellt för våra barn. Ditt barn kommer automatiskt att kallas till folktandvården någon gång vid 1-2 års ålder. Hur besöket ser ut varierar mellan olika regioner och tandläkare, t.ex. om du går till en privat eller använder allmäntandvården.

Att gå till tandläkaren för första gången kan kännas läskigt och därför är det viktigt att välja en klinik som du känner dig trygg med. På tandkliniken Oralcare arbetar professionella, kompetenta och skickliga tandläkare och tandsköterskor som har många års erfarenhet av att bemöta små barn. Hit kan du även vända dig som vuxen och få akut tandvård när du behöver.

Detta händer på första besöket

Oavsett om du väljer Oralcare eller en annan tandläkarklinik ser det första tandläkarbesöket vanligtvis likadant ut. Ditt barn kallas någon gång mellan ett till två års ålder och du som förälder är alltid med och aktiv under hela undersökningen. Orsaken till varför det första besöket sker så pass tidigt i barnets liv är helt enkelt för att det är mycket som händer i barnets mun under denna period. Att titta på tänderna som har dykt upp är viktigt för att säkerställa att allt ser bra ut.

Det första besöket är således ganska enkelt och en försiktig titt genomförs medan barnet sitter i en förälders knä. Här får du också möjlighet att ställa frågor om ditt barns tänder och få viktig information om hur munhälsan ser ut och hur den bör skötas.

Är mjölktänderna viktiga?

Ett vanligt missförstånd är att mjölktänderna inte behöver skötas om lika mycket som de permanenta tänderna, men det stämmer inte. För att ditt barn ska kunna lära sig att äta på ett korrekt sätt och få bra kunskap om hur tänderna ska skötas om är det viktigt att inte slarva med tandborstningen. En studie som genomfördes visade att barn upp till 12 års ålder fortfarande kan behöva vägledning och hjälp med tandborstningen. Ser därför till att du som förälder är aktiv och hjälper ditt barn hela vägen.