Ta hand om blåsor i munnen hos barn

Att få blåsor i munnen är smärtsamt för både barn och vuxna och hos barn är blåsor relativt vanligt. För dig som förälder är det därför bra ha att ha koll på varför ditt barn får blåsor i munnen och hur du bäst hjälper när blåsorna gör ont.

Orsaker till blåsor i munnen hos barn kan vara flera. Några vanligt förekommande barnsjukdomar som kan ge blåsor i munnen är vattkoppor och höstblåsor. Vattkoppor är en virussjukdom som drabbar nästan alla barn i förskoleåldern. Sjukdomen är oftast inte farlig om man får den som barn men den ger koppor eller vätskande blåsor över hela kroppen, även i munnen. Höstblåsor är också vanliga hos barn upp till tio års ålder och orsakas också av ett virus som kan ge feber, ont i halsen och blåsor i munnen.

Förutom av virus kan man också få blåsor i munnen av stress, vilket kanske inte är lika vanligt hos barn men ändå förekommer.

Lindra smärta från blåsorna

För att lindra smärta från munblåsor finns en serie produkter från Sunstar GUM mot afte, som är det latinska namnet för munblåsor och skador på slemhinnan i munnen. Serien finns som gel, spray och munskölj och är utformad för att både vara antibakteriell och läkande. Särskilt spray kan vara lämplig för mindre barn där det kanske inte är så lätt att komma åt stället där blåsorna sitter. Alla produkter finns att köpa receptfritt på de flesta apotek.

Förutom vid blåsor kan produkterna hjälpa till mot småsår och smärta vid t.ex. tandställning för lite större barn.