Ge dig själv egentid

Arbeta hela dagen, hämtning på skola och förskola, vidare till mataffären, hem och fixa tvätten, läsa läxor och sedan vidare till träning. Som förälder är det inte lätt att hinna med dagens alla bestyr och även om det går under en period, så tar det snart ut sin rätt. Att vara förälder är för många något helt fantastiskt och visst älskar man sina barn, men för att kunna orka med dagen och må bra är det viktigt att också ta hand om sig själv.

Allt fler föräldrar drunknar idag i de vardagssysslor som behöver göras och någon egentid är det inte snack om. Detta kommer inte bara att påverka kroppen, utan även det mentala. Att aldrig få tid för sig själv och varva ner gör en inte bara deppig, utan kan också leda till problem med den mentala hälsan i form av oro, depression eller ångest.

Bra sätt att få egen tid

Egentid behöver inte vara en heldag med kompisarna på krogen eller en spadag för tusentalskronor, även om det också låter riktigt häftigt och kul. I många fall räcker det med små tillfällen under dagen där du bara kan koppla av och tänka på dig själv. Det kan t.ex. handla om att du tar dig ett långt bad när barnen har gått och lagt sig eller att du sätter dig med en kopp kaffe och nyhetstidning på balkongen, utan att fundera på om du har tagit ut kycklingen för kvällen eller inte. Andra tips är att ta en promenad och lyssna på musik, gå iväg till gymmet eller springa i löpspåret, men också att göra absolut ingenting. Bara vara precis där du är.

Så får du mer tid för dig själv

Men hur ska man då gå tillväga för att få mer tid för sig själv och är det ens möjligt? Jo, möjligt är det och oftast handlar det om något så enkelt som att sänka sina egna krav. Idag har många föräldrar alldeles för stora krav på sig själv och sin vardag. Hemmet behöver inte vara i toppskick och tvätten behöver inte hanteras varje dag – även om det kanske känns så.

För att få egen tid måste du således ta egentid. Det är ingen som automatisk kommer att ge den till dig. Är ni två föräldrar med i bilden kan du förhoppningsvis få avlastning då och då, men det förutsätter att du vågar släppa kontrollen ett tag och tänka på dig själv.