Inskolning på förskola – Så funkar det

Liten har blivit stor, eller ja, nästan i alla fall och nu är det dags att börja förskolan. Att börja förskolan är inte bara roligt och skrämmande för barn, utan det är minst lika nervöst för föräldrar. Nu ska man släppa iväg sitt älskade sockergryn till några för dig helt okända människor. Hur ska det gå? Kommer barnet att bli ledsen och hur kan man lita på personalen?

Att känna sig nervös inför förskolan är inget ovanligt och i de allra flesta fall går det bättre än man först tror. På svenska förskolor sker även alltid en inskolning, så att ditt barn kan vänja sig vid personalen, barnen och miljön.

Så går en inskolning till

Inskolningar kan ske på olika vis och vara olika långa beroende på vilken förskola du väljer. Det vanligaste är dock att inskolningen börjar med att du och barnet besöker förskolan tillsammans och stannar någon timme eller två. Dag nummer två kan t.ex. se ut som så att ni kommer tid på morgonen, är med under samling, lek och äter lunch, för att därefter avrunda och gå hem. Därefter utökar man successivt tiden som ni vistas på förskolan och på dag 3-4 är det vanligast att lämna barnet själv. Du kan då gå iväg en stund, men fortfarande hålla dig i närheten om det skulle vara så att ditt barn blir ledsen eller orolig.

Skräddarsydd inskolning för ditt barns behov

En inskolning är inte skriven i sten och många förskolor är öppna för möjligheten att skräddarsy så att det passar just dig och ditt barns behov. Det kan t.ex. vara så att ditt barn behöver ta det hela lite långsammare för att kunna vänja sig, men det kan också vara så att barnet trivs riktigt bra från första dagen och bryr sig mer om leksakerna än om du stannar kvar eller inte.